Lets dance and the Kitty factor

Vi tjejer har haft som grej att alltid titta på Lets Dance på fredagar. När detta program börja så var det precis när jag och Carro hade blivit singlar. Det var under den eran som Fruktmaffian bildades. Nu är vi inte alltid alla samlade på fredagar, ibland är vi fler och ibland är vi bara två. Förra veckan när Carro fyllde var vi allesammans. Igår kväll så var jag och Linda hemma hos Frida. Mysigt! Vi tycker oftast ganska lika. I slutet så kom jag på att vi hade missat när Kitty hade dansat och jag påpeka det. De andra sa då att de inte tycker att hon var någe speciellt bra disskusionen blev inte lång men uppfattningen jag fick var att de inte hade en positiv bild av att Kitty är med i Lets dance. Jag tycker om henne, jag läser hennes blogg och det känns bra med en människa som kör sin grej. Jag finner henne crazy, smart, omtänksam och underhållande i en liten lagom blandning.

På hennes blogg blondinkitty/kittywashere så har hon en länk till en väldigt bra artikel ur DN. Den är skriven av Sonja Schwarzenberger, Chefredaktör för tidskriften Bang. I den behandlas ämnet om könsprestationer. Faktum att bara för att du har snopp så blir allt lite gulligare och charmigare när du inte kan dansa. Hon skriver: " Det är häpnadsväckande hur ett program så grundligt kan ignorera sisådär ett sekel av feministisk maktanalys. Eller kan det verkligen vara så att Kitty Jutbrings quickstep var så mycket sämre än det Hasse Aro, George Scott och Carl Jan Granqvist presterade? För det otränade ögat stod det tämligen klart att nej, det var det inte. Aro och Scott fick emellanåt problem med takten och koreografin, vilket inte var några problem för Carl Jan eftersom han framför allt stod still. På ett charmerande sätt visserligen, och det är just det som är nageltrånget under produktionens variga stortå: Herrar Aro, Scott och Granqvist har massor av charm, så vad gör det att de inte alltid kan hålla takten? De är roliga och tappra ändå. Inget ont i det. Tyvärr gäller det här bara när dansaren i fråga har snopp" Låg och funderarde lite över den grejen och kom mig själv med att så resonerer vi ju. Varför i hela fridens namn funkar vi så? Av dessa tre herrar så blir jag extra glad över Hasse Aro och ska man rent krasst bara titta på hans dansprestation så är han ju inte ett dugg duktig. Vidare skriver hon: "Vi tycker ju att det är så härligt att över huvud taget se en kille på dansgolvet att våra sinnen fylls av överseende med hans svårigheter. Samma blida blick gäller inte kvinnorna. I synnerhet inte om de dessutom tar för sig, kommer med rappa svar och väljer sina egna kläder. Då uppfattar vi en bråkig person som tar plats, ger uppkäftiga svar och sticker ut för att jävlas. Kitty Jutbring behövs för att vidga det pinnsmala svängrum vi ger kvinnor i rutan. Där blir allt annat än tacksam, behaglig, duktig och vacker problematiskt."  När det första programmet sändes och jag satt och titta på när juryn gav Kitty hennes kritik satt jag och skruva mig lite sådär lagom obehagligt. Just hela saken att någon sa emot juryn kändes lite konstig. Börja redan då fundera lite över hela grejjen och kom fram till att jag tyckte det var skoj att se att någon faktiskt sa emot och ifrågasatte lite. Varför skulle man inte få göra det. Är man inte proffs på dans från början så har man väl rätt att fråga och komma med synpunkter? Se gärna programmen Världens modernaste land men världens osäkraste folk? med Fredrik Lindström där tas lite av dessa frågor upp. Ja kanske inte skillnaden på hur tjejer och killar blir bedömda i Lets dance men väl hur osvenskt det är att våga stå och sticka upp för sina frågor att överhuvudet taget ifrågasätta folk som då antas vara "experter" i ett ämne. I första programmet får man se massor av humoristiska klipp i vilka man känner igen sig väldigt mycket. Det är allt ifrån att vi måste fråga någon om hur vi ska ta hand om våra barn eller att vi inte bara kan börja träna. I sverige är vi precis sådana vi litar på att de som vet bäst vet bäst. Därför tror jag att det känns extra besvärligt att titta på en person i detta fall Kitty som ifrågasätter de som väntas kunna bäst. Det är ju så osvenskt, och vilka är det som tittar på Lets Dance? Jo det är ju det svenska folket.

Jag tycker att Kitty ska fortsätta vara precis som hon är, det är ju hela grejjen. Sen tycker jag att de andra deltagarna ska få tvtid till att faktiskt undra, fråga eller i ställa juryn tillsvars efter utvärderingen. Låt inte allt vara sådär lagom mysigt och hellyllesvenskt. Kitty rocks och jag hoppas hon vinner. Hennes outfit igår var så grymt snygg.

Kommentarer
Postat av: anna

Kitty är en jättebebis!

2009-01-24 @ 10:31:08
URL: http://annabananaandthecity.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0